BRI je ústredným pilierom snahy čínskeho prezidenta o rozšírenie vplyvu Pekingu v zámorí.
Čína minulý týždeň uviedla, že jej kontroverzný investičný projekt
vygeneroval kontrakty v hodnote 2 biliónov USD. Zástancovia ho vítajú
pre to, že prináša zdroje a ekonomický rast na globálny juh. Kritici
však upozorňujú, že chudobné krajiny zaťažuje obrovským dlhom.
Si Ťin-pching v stredu oznámil, že kľúčoví veritelia v rámci BRI -
čínska rozvojová banka a exportno-importná banka ponúknu ďalšie pôžičky
vo výške 100 miliárd USD. Obe banky vytvoria možnosti financovania vo
výške 350 miliárd jüanov (45,28 miliardy eur) pre projekty BRI,
vyhlásil.
Ďalších 80 miliárd CNY sa vloží do oficiálnej úverovej inštitúcie projektu, fondu Silk Road (Hodvábna cesta), dodal.
Fórum BRI, ktoré sa tento týždeň koná v Pekingu za účasti zástupcov 130
krajín, je tretím veľkým samitom od začiatku iniciatívy v roku 2013. Jej
oficiálnym cieľom je podporiť obchod zlepšením dopravných spojení Číny
so zvyškom sveta.
Kritici však už dlho poukazujú na netransparentné ceny za projekty BRI
postavené čínskymi spoločnosťami, pričom krajiny vrátane Malajzie a
Mjanmarska opätovne rokujú o dohodách na zníženie nákladov.
Podľa štúdie, ktorú 9. októbra zverejnilo Centrum globálnej rozvojovej
politiky univerzity v Bostone, BRI poskytla vládam rozvojových krajín do
roku 2021 viac ako 330 miliárd USD vo forme pôžičiek, pričom v
niektorých rokoch požičiavala viac ako Svetová banka.
Aj v správe čínskej vlády sa uvádza, že krajiny, ktoré sa zapojili do
BRI, dlhujú čínskej exportno-importnej banke (Eximbank) viac ako 300
miliárd USD. Toto číslo je podľa niektorých expertov pravdepodobne
podhodnotené, ale odhaľuje obrovské dlhy rozvojových krajín.
Podľa tohtoročnej spoločnej správy Svetovej banky a ďalších inštitúcií
bol Peking v uplynulých rokoch nútený rozdať miliardy dolárov na
záchranné pôžičky krajinám, ktoré sa zapojili do BRI, aby im umožnil
predĺžiť dobu splácania a vyhnúť sa bankrotu.
Iniciatíva tiež preskúmala obrovskú uhlíkovú stopu a zhoršovanie
životného prostredia spôsobené rozsiahlymi infraštruktúrnymi projektmi.
Rozvoj obrovských prístavov, potrubí, železníc a diaľnic by mohol
spôsobiť, že parížske klimatické ciele nebudú dosiahnuteľné, varovali v
roku 2019 vedci z Číny, Spojených štátov a Spojeného kráľovstva.
(1 EUR = 1,0569 USD; 1 EUR = 7,7288 CNY)